W Kołobrzegu w Marinie Solnej nieopodal najmłodszego basenu jachtowego odsłonięto pomnik 100. lecia Ligi Morskiej i Rzecznej. Uroczystość była również oficjalnym zakończeniem rejsu Tratwy Pielgrzym z Krakowa do Kołobrzegu. Wśród licznie zebranej publiczności znaleźli się parlamentarzyści, przedstawiciele samorządu, organizacji społecznych, goście zagraniczni, żeglarze, mieszkańcy oraz turyści. Rok 2019 został ogłoszony przez Senat RP rokiem Ligi Morskiej i Rzecznej. Z tej okazji w uznaniu zasług tej najstarszej w Polsce organizacji o profilu morsko – rzecznym Rada Miasta Kołobrzeg nadała basenowi portowemu nazwę ,,100. lecia Ligi Morskiej i Rzecznej”. 17 sierpnia o godzinie dwunastej na pokładzie tratwy Pielgrzym na dzwonie wybito cztery szklanki. Był to sygnał do rozpoczęcia ceremonii. Prezes kołobrzeskiej Ligi Antoni Szarmach podał komendę do podniesienia ligowej bandery. Poczet sztandarowy w składzie: dowódca – Elżbieta Kasińska, flagowy – Łukasz Jałoszyński, asysta – Gabriela Antos, w rytm Hymnu do Bałtyku rozpoczęli podnoszenie sześciometrowej  bandery. Nie było to łatwe,  ponieważ maszt ma wysokość osiemnastu metrów. Pochodzi z Tratwy Pielgrzym i odbył na jej pokładzie całą drogę z Krakowa do Kołobrzegu. Ma pozostać trwałą pamiątką i symbolem łączności polskich rzek z Bałtykiem. Został przystrojony nie tylko kodem flagowym, ale flagami miast do których dotarła tratwa. Następnie odsłonięto pomnik i okolicznościową tablicę. Wzięli w niej udział: Ewa Pełechata – zastępca prezydenta Kołobrzegu, Jacek Kuś – wicestarosta kołobrzeski, Romuald Wiśniewski – artysta rzeźbiarz, autor pomnika, Włodzimierz Grycner wiceprezes zachodniopomorskiej Ligi i Marek Padjas – wiceprezes Zarządu Głównego Ligi Morskiej i Rzecznej. Kotwica symbolizuje nadzieję, pewność, bezpieczeństwo; nieugiętość; cierpliwość, spokój, stałość, poparcie, wierność. Tymi atrybutami powinni się cechować nie tylko członkowie Ligi. Jest również jednym z elementów łączności ziemi z wodą. Redaktor Kazimierz Ratajczyk przedstawił historię kołobrzeskiej Ligi oraz idei jej upamiętnienia. Wspomniał najbardziej zasłużonych działaczy. Wśród nich ostatniego przed jej rozwiązaniem w 1953 roku prezesa kapitana Henryka Kuryja. Przyszła kolej na podziękowania. Skierowano je do Adama Dzika – PHU Hydrobud , Andrzeja Krefta, Zbigniewa Halińskiego – Kołobrzeska Stocznia Remontowa – Dok, Marka Cieślaka i Tomasza Jawdyka – Stocznia Parsęta, Janusza Walczaka, kpt. ż.w. Wojciecha Podborączyńskiego – Polska Żegluga Bałtycka. Pamiątkowe medale otrzymała również załoga Tratwy Pielgrzym za niesienie misji morskiej polskimi rzekami ,,Od Tatr do Bałtyku”, Elżbieta Kasińska – prezes Wyszkowskiego Oddziału LMiR za opiekę i stały kontakt z mediami, oraz Dariusz Janowski z Poczty Polskiej za współorganizację Poczty Wodnej. W ostatniej części uroczystości Marek Padjas przekazał flagę z symbolem Polski Walczącej zastępcy prezydenta miasta Ewie Pełechata z prośbą o prezentacje w kolejne rocznice wybuchu powstania. Pierwszy raz podniesiono ją 1 sierpnia 2019 roku o godzinie 17.00 na osiemnastometrowym maszcie Tratwy Pielgrzym w kołobrzeskiej marinie. Złożył również uszanowania dla osób, które wspierały rejs tratwy Pielgrzym. Pamiątkowe busole wiceprezesa LMiR otrzymali: Iwona Jarosz i Piotr Łasa z Klubu Sportów Wodnych Brdyujście za bezinteresowną pomoc podczas demontażu tratwy, Bogdan Jałoszyński za asystę jachtem Spinio podczas przejścia morzem oraz stałą gotowość, Róża i Wojciech Owsianowscy za rozpowszechnianie rejsu poza granicami kraju i stałą korespondencję na łamach portalu ,,Puls Polonii”, oraz Dariusz Janowski za cenne rady i opiekę pocztową w ramach Poczty Wodnej. Rejs tratwy Pielgrzym rozpoczął się 18 maja w Krakowie. Załoga wyruszyła spod Wawelu w dniu urodzin Świętego Jana Pawła II. Wtedy to dla uczczenia tej rocznicy podniesiono na maszcie banderę z symbolicznym autografem naszego Wielkiego Polaka. . ,,Pielgrzym” płynął do Kołobrzegu ponad dwa miesiące. Pokonał prawie dwa tysiące kilometrów. Trasa wiodła Wisłą, Zalewem Zegrzyńskim, Zalewem Włocławskim, Bugiem, Narwią, Brdą, Notecią, Wartą, Odrą, Zalewem Szczecińskim, Cieśniną Dziwną, Zalewem Kamieńskim i Bałtykiem. Ze względu na niski poziom wody w Bydgoszczy był problem z otworzeniem śluzy. Tratwę trzeba było rozebrać, przewieźć kilkanaście km i złożyć z powrotem, co łącznie zajęło 5 osobom aż 4 dni. Do mariny kołobrzeskiej Pielgrzym zawinął 1 sierpnia – w 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Przez tratwę przewinęło się prawie 70 osób – z różnym doświadczeniem na wodzie i w różnym wieku. W Krakowie, Kazimierzu Dolnym, Płocku, Nakle nad Notecią, Drawsku, Gorzowie Wielkopolskim i Szczecinie stosowano okolicznościowe datowniki Poczty Wodnej. Wydano siedem kart pocztowych i cztery znaczki personalizowane. Załoga przepływała pod 91 mostami drogowymi i kolejowymi. W czasie żeglugi mijała 20 promów. 14 razy się śluzowała lub mijała inne obiekty hydrotechniczne. W jednym czasie tratwą płynęło najwięcej  14 osób, najmniej – 3 osoby. Rejs miał również symboliczne znaczenie. Odbywał się w roku Ligi Morskiej i Rzecznej, maszt miał 18 metrów wysokości – 1 października 1918 roku powstało Stowarzyszenie ,,Bandera Polska’ protoplasta obecnej Ligi Morskiej i Rzecznej. Załoga jest pełna optymizmu i już planuje kolejną podróż. Jak mówią ,,Poznaliśmy na swojej drodze ludzi wielkiej woli i serca, którzy nam towarzyszyli i pomagali, dlatego warto żeglować – dziękujemy”.

Marek Padjas

zdjęcia: archiwum LMiR