Na zaproszenie organizatorów jednych z największych na świecie targów biżuterii i zegarków Inhorgenta Munich w dniach 16- 19 lutego br w Monachium zaprezentowano wystawę „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”. Następnie dzięki współpracy Miasta Gdańska z Ambasadą RP w Belgii i Polską Organizacją Turystyczną wystawa pojawiła się w Brukseli, gdzie będzie prezentowana w prestiżowym gmachu Tour &Taxis do 18 marca 2018 roku. Zaproszenie od organizatorów monachijskiej imprezy to ogromne wyróżnienie. W tegorocznej edycji targów uczestniczyło blisko 1 000 wystawców z 40 krajów, wśród nich 36 firm i projektantów z Polski. Co roku wystawę odwiedza blisko 30 tysięcy kupców z 74 krajów, głównie z Niemiec, Austrii, Włoch, Holandii, Szwajcarii, Hiszpanii, Czech, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Węgier i Belgii. Na powierzchni blisko 400 m2 miasto Gdańsk zaprezentowało kilkaset prac, wśród nich wiele nagradzanych i wyróżnianych podczas największych na świecie targów Amberif i Ambermart oraz w międzynarodowych konkursach wzorniczych. Nie zabrakło także replik bransolet podarowanych Michelle Obama i Rodowi Stewardowi oraz bursztynowych prezentów dla księżnej Kate i księcia Williama, które otrzymali podczas ubiegłorocznej wizyty w Gdańsku. Ze względu na wysoki poziom wystawy organizatorzy umieścili ją w hali ContemporaryDesign& Vision. W ciągu 4 dni obejrzało ją kilkadziesiąt tysięcy osób. W ramach ekspozycji zwiedzający w Monachium i w Brukseli podziwiali możliwości artystyczne i użytkowe bursztynu bałtyckiego w sześciu tematycznych ujęciach. „Wiedza o bursztynie” prezentować będzie naturalne okazy bursztynu i inkluzje. W dziale „Cytaty natury” znajdzie się biżuteria o naturalnych formach, z minimalną ingerencją w strukturę bursztynu. „Ekskluzywne rzemiosło” podkreślać będzie związek między pracami współczesnych artystów z tradycjami rzemieślniczymi sięgającymi XVI/XVII wieku. W dziale „Sztuka współczesna” znajdą się obiekty na wysokim poziomie wzorniczym, ekskluzywne i drogie. Prezentowane będą także projekty studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pod hasłem „Innowacyjny design” oraz kolekcje pokazywane na Gali Mody i Bursztynu Amber Look w dziale „Moda na bursztyn”. Wszystkie prace są eksponowane w nowoczesnych multimedialnych witrynach z transparentnymi ekranami lub w specjalnie zaprojektowanych gablotach. Nie zabrakło nowoczesnych aranżacji, multimedialnych prezentacji i animacji. W ramach wystawy pokazane zostały także prace z projektu Trend Book 2017, Gdańsk Baltic Amber Biennale 2017 i Międzynarodowych Warsztatów Bursztynniczych odbywających się w Gdańsku w latach 2009- 2016. Wystawa była pokazywana w dniach 16- 19 lutego w Monachium a potem pojawiła się w gmachu Tour& Taxis w Brukseli (1-18 marca 2018 roku), które uznawane jest za jedno z najbardziej prestiżowych miejsc wystawienniczych w Belgii. Przy okazji obu wystaw dzięki współpracy Miasta Gdańska z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną i Hotelem Browarem Kościerzyna promowano Gdańsk i województwo pomorskie jako nie tylko światowy ośrodek produkcji i sprzedaży biżuterii z bursztynem bałtyckim ale także jako atrakcyjne destynacje turystyczne. -Postawiliśmy na bursztyn jako wizytówkę Gdańska i sposób, by opowiedzieć o tym, że jesteśmy miastem nowoczesnym, a jednocześnie przywiązanym do naszych wielowiekowych tradycji – twierdzą organizatorzy wystawy. Ekspozycja według powyższej koncepcji ale w znacznie mniejszej skali pokazywana była podczas Milano Expo 2015 i odniosła ogromny sukces. Obejrzało ją ponad 1,7 miliona osób z całego świata. W 2017 roku wystawa została pokazana w swojej pełnej wersji na powierzchni w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku (11 lipca- 14 września). Wystawę bardzo wysoko ocenili miłośnicy sztuki zdobniczej i twórcy, a także całe środowisko bursztynnicze. Mariusz Tymiński, prezes Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych określił ją nawet mianem „wystawy wystaw”. Kuratorami wystawy są profesor Sławomir Fijałkowski z Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku oraz Robert Pytlos, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu. Dyrektorem artystycznym jest Małgorzata Gliwińska – Radwańska a koordynatorem technicznym Anita Dmowska. Organizatorami wystawy są Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z Muzeum Gdańska oddział Muzeum Bursztynu, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych oraz Związkiem Miast i Gmin Morskich. Partnerami są Polska Organizacja Turystyczna, Związek Rzemiosła Polskiego, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacja Promocji Wzornictwa.